21 Kasım 2016 Pazartesi

Selanik & Halkidiki & Thassos

Birgün, içinizdeki bir ses kulağınıza usulca mutlaka buraya gelmenizi fısıldayacak, Atamızın doğduğu bu topraklar da hepinizi sevgiyle karşılayacaktır.

Ne zamandır usul usul beni de çağırıyordu Selanik, bizde bir Eylül sabahı kalktık gittik.
Benim için hem Atamızın doğduğu topraklar olması nedeniyle değerliydi hem de dedemin doğduğu, büyüdüğü şehir olarak apayrı bir yeri vardı. Dedemin Atamızla aynı mahallede doğup büyüdüğünü biliyor olmak Selanik' i ziyaret etme planlarımı hızlandıran etkenlerdendir. İlk ziyaretimi bir turla beraber yaptım ama birgün mutlaka bu şehre daha fazla vakit ayırarak sokak sokak gezeceğim.

Selanik' teki ilk ziyaretimizi 7. yüzyıldan kalma Bizans kilisesi olan Aya Dimitri Kilisesi ile gerçekleştirdik. Kilise aynı zamanda Türkiye Başkonsolosluğu ile aynı yerde olan Atamızın Evi ile aynı cadde üzerindedir.

Aya Dimitri Kilisesi, Selanik
1917 yılındaki büyük Selanik yangınından önce bir süre cami olarak kullanılan kilise, yangın sonrasında onarılarak ilerleyen yıllarda kilise olarak hizmete sunuldu. UNESCO dünya kültür mirası olarak ilan edilen kilise Selanik' teki önemli tarihi yapılar arasındadır.

Ata' mızın Doğduğu Ev, Selanik

Kilise ziyareti sonrasında bütün duyularınızı ele geçirip size muhteşem anlar yaşatacak
Atamızın Evi' ne doğru gitmeye başlayabilirsiniz. Biz otobüsle geldiğimiz için önce aracımıza yerleştik ve sabırsızlık ve heyecanla araçtan ineceğimiz dakikaları saymaya başladık. Araçtan indiğimizde saygıdan olduğunu tahmin ediyorum yada heyecandan ben duymadım, etrafa derin bir sessizlik hakimdi. Sükunetle sıraya girdik, sıramızın gelmesini ve içeri girmeyi bekledik. İçeri girdiğimizde önce huzurla etrafıma bakındım, sonra bu anı paylaşmak için telefonla evimi aradım ve annemle konuşurken, Atamızın Evi' ni gördüklerimi anlatırken o an olan oldu ve kendimi tutamayıp deli gibi ağlamaya başladım. Anlatılmaz yaşanır derler ya öyle anlardandı. Küçük Mustafa' yı hayal ediyorsunuz, bahçede koştururken, belki babasının diktiği ağaca tırmanırken, annesi geliyor sonra gözünüzün önüne oğlu, canı Mustafa' ya seslenirken, "Mustafaaa, yemek hazır oğlum", sonra kapıdan Atamız asker Mustafa giriyor, annesinin elini öpüyor saygıyla, bütün yaşlarında hayal ediyorsunuz, çocuk Mustafa' yı, delikanlı Mustafa' yı, Atamız Mustafa' yı, Mustafa Kemal Atatürk' ü... Daha bir sürü hatıra canlanıyor gözümün önünde ve tutamıyorum kendimi...

Ata' mızın Evinin Bahçesi, Selanik

Ata' mızın Bahçesindeki Ağaç Hakkında, Selanik

Atamızın babası Ali Rıza Efendi' nin diktiği ağacı o yılların canlı hatırası olarak saygıyla, sevgiyle kucaklamak geliyor içimden.

Ata' mız, Selanik

Atamızın Evi' nde o yıllardan hatıra çok fazla eşya bırakılmamış, hepsi Türkiye' deki müzelere getirilmiş. Size de duvarları Atamızın resimleri ve eski Selanik resimleriyle süslenmiş boş odaları hayaller kurarak gezmek kalıyor. Her odasında ayrı ayrı anıları canlandırdım gözümde, boğazım düğüm düğüm gezdim Atamıza ve ailesine kol kanat geren o harika yuvayı.

Rotonda, Selanik

Atamızın Evi' nden çıktıktan sonra Selanik' i yürüyerek gezmeye devam ettik. Yol boyunca eski zamanlardan kalan bir kaç eser dışında tarihi yapıya rastlayamamak maalesef çok üzüyor. Eserlerin bir kısmı büyük Selanik yangını sırasında yok olsa da Osmanlı izlerinden kurtulmaya çalışılması da eserlerin onarımının yapılmamasında etkili olmuş görünüyor. Neyseki şu andaki belediyenin turizme büyük önem verdiği belirtiliyor ve bu nedenle kalan yapıların korunmasına çalışılıyormuş.

Kamara (Galerius Kemeri), Selanik
Sahile doğru yürümeye başladığınızda göreceğiniz eserler arasında yer alan Rotonda, Osmanlı döneminde yapılmış olan camiilerdendir ve günümüzde müze olarak kullanılmaktadır. Rotonda' dan aşağı doğru biraz yürüdüğünüzde Kamara Meydanı' na gelmiş olursunuz. Meydana adını veren Galerius Kemeri, Roma döneminde İran' lılarla olan savaştan zaferle dönen İmparator Sezar Galerius adına inşa edilmiştir. Kemerin dört ana sütununda Galerius' un Nerseh' e karşı zaferi anlatılmaktadır.

Dimitriou Gounari Sokağı, Selanik
Trafik ışıklarından karşıya geçip Dimitriou Gounari Sokağı' ndan sahile doğru yürüyüşe devam ettiğinizde size bir yanınızda bir zamanlar muhteşem bir saray olan Galerius Sarayı' nın kalıntıları diğer yanda vitrinlerine bakabileceğiniz mağazalar eşlik edecektir. Galerius, Perslere karşı kazandığı son zaferinden sonra Selanik' e yerleşmeye karar vermiş ve gösterişli Galerius Sarayı' nı inşa ettirmiştir.

Promenade Sahil Yolu, Selanik
Osmanlılar, Romalılar derken birden bire kendinizi günümüz İzmir' inin Kordon Boyu' dan buluveriyorsunuz. Bu upuzun iki sahil birbirine gerçekten çok benziyor. Mübadillerimizin acıları mı benzetti bizi birbirimize bu kadar diye düşünmeden yapamıyorsunuz...

Promenade Sahil Yolu, Selanik

Beyaz Kule, Selanik
Sahil' de yürürken şehrin simgelerinden olan ve müze olarak kullanılan Beyaz Kule' yi görebilirsiniz. Osmanlılar zamanında yapılan kule, Balkan savaşları sonrasında şehrin Yunanlıların eline geçmesiyle beraber beyaza boyanmış ve Beyaz Kule olarak adlandırılmıştır. Zamanla kule eski rengi olan günümüzdeki rengine geri dönmüştür.

Biraz da eğlenelim, efkar dağıtalım, Selanik' in güzel mezelerinden, yemeklerinden yiyelim elbette herkes ister.
Aristoteles Meydanı size istediğiniz gibi bir mekanı bulmanızı sağlayacaktır. Yediğimiz yemekler, mezeler arasında en çok kabakdan yapılan kızartmayı inanılmaz beğendik ve koca tabağı bitirip bir başkasını afiyetle yemek üzere siparişini verdik. Sadece bunun için bile tekrar bu güzel şehre gelinir.
Aristoteles Meydanına yakın uzaklıkta Ladadika Bölgesi' nde de zevkinize uygun Yunan tarzı bir restoran, taverna, cafe bulabilirsiniz.
Alışveriş için Tsimiski Caddesi üzerinde şık tasarımları bulabileceğiniz birbirinden güzel ve lüks butikler yer almaktadır. Egnatia Caddesi' de alışveriş yapmak isteyenlere aradıklarını bulabilecekleri güzel fırsatlar sunacaktır.
Halkidiki
Selanik gezimiz sonrası Halkidiki' ye doğru yola çıktık. Deniziyle cilveleşip kendimizi sularına bırakamadığımız Selanik sonrası Halkidiki hepimize çok iyi gelecekti.
Halkidiki, isimleri Kassandra, Sithonia ve Athos olan üç yarım adadan oluşmaktadır.

Program yoğun olduğundan bir kaç saatlik deniz molasından sonra Halkidiki' nin muhteşem denizine teşekkür edip dinlenmek ve gecesinin de tadına varabilmek için Selanik' deki otelimize doğru yola çıktık. Sadece deniz, kum ve güneş tatili yapmak için Halkidiki' yi düşünmeden tercih edebilirsiniz. Keyfinize ve tatil anlayışınıza göre bir konaklama imkanı muhakkak bulabilirsiniz.

Otelimizde biraz dinlendikten sonra güzel bir Yunan tavernasında mest olduğumuz şarkılar, enfes mezeler, balık ve ev yapımı harika şarap ve uzo eşliğinde Selanik' de tadına doyulmaz bir gece yaşadık. Taverna sonrası biraz yürüyüş yapıp birer kahve içmek için gecesini de görmek istediğimiz Aristoteles Meydanı' na doğru keyifl bir yürüyüş yaptık. Meydandaki nezih kafelerden birinde oturup kahvemizi yudumlarken keyifle yaptığımız sohbete devam ettik. Ertesi gün de uzun ve yorucu bir gün olacağından yavaştan otelimize dönmek üzere hareketlendik.

Thassos
Ve bir gidenin tekrar tekrar gitmek istediği Thassos adasıyla tanışma günü geldi çattı. Hava biraz kapalı olduğu için feribotun tam tadını çıkaramayıp, adaya vardığımızda da denize giremedik ama sadece çarşısında dolaşmak, güzel bir yemek yemek bile bu güzel adaya gelmiş olmak için yeterli geldi. Restoranlar için önerim aman aceleniz varsa, feribot saati yaklaşmışsa, hazırlanması uzun sürecek, garsonlara nerde kaldı bu yemek demenizi gerektirecek siparişler vermeyin. Keyif adası burası, herşey tadında zamanında güzel, vaktinden önce gelmesi istenen herşey garsonunuzunda tadını kaçırıyor ve tadı kaçmış bir garsondan hizmet almak istemeyeceksinizdir.

Dönüş yolu başlasın... Bizi çok güzel ağırlayan Yunanistan' a teşekkürlerimizi sunup üzerimize çöken tatlı rehavetle beraber bir gün mutlaka geri gelmek üzere vedalaştık.
Herkes birşeyler bulmuştur bu gezide, ben buram buram Atalarımın kokusunu duydum. Seneler öncesinden büyük büyük dedem gülümsedi bana, dedem atıyla gelip hoşgeldin ata toprağına dedi, hoşbuldum dedem... Hepinizin ruhları Şad olsun.

Selanik geziminde unutulmazı Atalarımla kucaklaştığım bu anlardı. Sizde gittiğinizde sizi de kucaklayacak güzellikler elbette bulursunuz.